Als de berg niet naar Mohammed komt - Reisverslag uit Pécs, Hongarije van Cora - WaarBenJij.nu Als de berg niet naar Mohammed komt - Reisverslag uit Pécs, Hongarije van Cora - WaarBenJij.nu

Als de berg niet naar Mohammed komt

Door: Cora

Blijf op de hoogte en volg Cora

08 December 2011 | Hongarije, Pécs

"Onlangs deed de Nederlandstalige televisiezender voor in het buitenland, BVN TV, onderzoek naar wat de ex-pat het meeste miste. Het oerhollandse dropje en het Sinterklaasfeest moesten de hoofden buigen voor de kroket, een misschien wel typisch Nederlands gerecht."

Een aantal weken geleden stuurde mijn vriendinnetje Tessa, die op dit moment een half jaar in Stockholm studeert, mij dit krantenbericht. Nu zijn er natuurlijk een aantal (typisch) Nederlandse dingen die ik mis, zoals fatsoenlijke kaas, satésaus op friet, eierkoeken en speculaas. Maar inderdaad, ook een kroket op zijn tijd was iets dat ik ergens wel miste.

Veel van mijn medestudenten zijn wel eens in Nederland geweest, en het gros van deze toeristen is verbaasd over het feit dat je in Nederland een kroket/hamburger/frikandel uit te muur kan trekken. 'Vending machines, for snacks!'. Voor mij horen de automaten van FEBO bij het typische Nederlandse straatbeeld: op het station, in de binnenstad, overal kan je een kroket uit de muur halen; maar dat is slechts tot Nederland beperkt gebleven.

Om terug te keren op kroketten: ongeveer 10 jaar geleden had ik een judowedstrijd in Rotterdam. Na afloop (uiteraard met een mooie 1ste plek op zak) besloten mama en ik een broodje kroket te eten in de kantine van de judovereniging. De naam 'vleeskroket' suggereerde dag er vlees in de kroket zou moeten zitten, maar helaas: een beetje ragoux, een krokante laag, maar geen vlees. Toen ik dit verhaal aan Oma Breemhaar vertelde, stelde zij voor om zelf kroketten te maken. De eerst volgende keer dat Antonie en ik bij Oma gingen logeren hebben we helemaal zelf kroketten gemaakt, met zoveel vlees als we maar wilden.

Onder het motto: "Als de berg niet naar Mohammed komt, zal Mohammed naar de berg moeten gaan", besloot ik mijn eigen geluk te maken. Na vijf en een half uur van braden, opstijven, kneden, rollen en frituren was mijn goede daad eindelijk klaar: ongeveer 30 kroketten, waarvan 10 met vlees en 20 vegetarisch (champignon en Edammer kaas) een halve kilo Old Amsterdam en een halve kilo komijnenkaas kon de zogenaamde Dutch Night echt beginnen. Lekkere kaas, goede vrienden, en voor het eerst sinds tijden weer een goede kroket: heel eventjes waande ik me weer in Nederland.

Inmiddels ben ik druk aan het studeren, en met succes: het vak Strategic Management heb ik afgesloten met een 10 gemiddeld (na 8 casussen), en ook het vak Medieval Chronicles heb ik met een 10 afgesloten. Er staan nog een paar tentamens op het programma, maar daar maak ik me logischerwijs niet al te veel zorgen om. Zonder al te veel stress of studiedruk ga ik mijn laatste twee weken als Erasmusstudent in. Inmiddels hebben we al een officieel afscheidsfeest gehad, en zijn de eerste studenten al naar huis vertrokken. Gelukkig is de sfeer nog altijd goed: we eten vaak samen, maken nog allerlei uitstapjes in Pecs, gaan iets vaker dan normaal uit eten, en als klap op de vuurpijl ga ik over anderhalve week met een paar vriendinnen nog een weekendje naar Wenen en Bratislava.

Vanaf 20 december ben ik weer in Nederland te bewonderen, al ga ik in januari nog eventjes terug naar Hongarije. Na de 90ste verjaardag van mijn Oma ga ik weer terug naar Pecs voor mijn laatste tentamen, en daarop aansluitend ga ik met twee vriendinnetjes nog een aantal dagen op vakantie. De locatie is nog enigszins onbekend, maar of het nu Bulgarije of Slovenië wordt, het wordt in ieder geval een gepaste afsluiting op een geweldige periode die ik hier heb gehad. Voor nu zeg ik voorbij, vermoedelijk zal mijn volgende weblog vanuit Nederland worden geschreven, maar dan wel over mijn tripje naar Oostenrijk en Slowakije. Tot in Bratislava!

• 08 December 2011 - 13:12

Toon:

ik woon al enkele jaren in hongarijen
    en geloof me er zijn al enkele frituurs volgens nederlands systeem
    nie uit de muur , maar wel de mora kroketten bij tesco of lidl kun je orginele gouda en edammer kaas kopen ook alle door ons gekende snacks (diepvries) tevens steeds meer verse groente made in holland
    korom met een beetje zoeken vind je daar alles wat we hier gewoon zijn

• 08 December 2011 - 20:58

Papa:

Dat is weer een gezellig verhaal met een paar leuke foto's.We zullen voor je thuis komt voor de zekerheid nog een voorraadje typisch Nederlandse snacks etc. inslaan.
    Tot binnenkort!

• 08 December 2011 - 21:55

Cora :

Een aanvulling n.a.v. de reactie hierboven: Lidl verkoopt inderdaad Edammer en Goudse kaas, maar slechts een heel slap aftreksel van de echte kaas. Edammer gebruik ik alleen in gerechten, nooit als plakjes op brood. Zoals ik in mijn weblog al zei: ze hebben in Hongarije geen fatsoenlijke kaas.

Maar ik red me wel :P

• 09 December 2011 - 13:58

Mama:

Dat zijn bijzondere kroketten! Ook de taaitaaipoppen zien er apart uit.
    Veel plezier in Wenen en Bratislava.

• 09 December 2011 - 19:09

Jan V V:

Lama power!

• 12 December 2011 - 12:58

Amanda:

Geniet van je laatste dagen! :D

• 13 December 2011 - 12:48

Gerard:

Nog nooit van Klaas Kaas gehoord. De holandse kaasboer staat iedere zondag op de markt in Pésc. Helaas afgelopen zondag is zijn winterstop ingegaan.

Verslag uit: Hongarije, Pécs

Peter Pan in Nooitgedachtland

14 November 2011

Over de helft
Cora

Cora V., Nederlander, European, en wereldreiziger in spe. De afgelopen jaren heb ik mij tijdens mijn studie steeds meer gericht op de politieke, historische, culturele en sociale situatie in Oost-Europa. Mijn focus ligt voornamelijk op Hongarije, de vreemde eend in het voormalige Warschaupact. Om die reden ben ik, na het schrijven van mijn scriptie over de Hongaarse opstand van 1956, een half jaar in Hongarije gaan studeren. De ervaringen daarvan staan in mijn eerste reis 'Half jaar Hongarije', weergegeven. Hongarije was een grote ommekeer voor mij: ik was de afgelopen jaren steeds meer opgezogen geraakt in mijn studie, en het semester in het buitenland was enerzijds een detente in deze inspanning, anderzijds stond het aan de wieg van mijn verdere specialisering. Met de kennis die ik tijdens mijn bachelor en tijdens het semester in Hongarije heb gedaan, ben ik aangenomen voor een stage aan de Nederlandse ambassade in Boekarest, Roemenie, waar ik mij voornamelijk bezighoudt met de Hongaarse minderheid in het land. Mijn reisverslagen presenteren een beeld van mijn leven in het buitenland: mijn studie/stage, vrije tijd, mijn inzichten en natuurlijk de ontwikkeling die ik doormaak. Het doel van dit weblog is met name mijn familie en vrienden op de hoogte te houden van mijn belevenissen. De ervaringen die ik heb zijn persoonlijk van aard, impressies zijn slechts een representatie van mijn mening; dit weblog is niet bedoeld voor discussies, meningsverschillen of ander gedoe. Het is een persoonlijk verhaal, voor mensen die geinteresseerd zijn.

Actief sinds 22 Aug. 2011