Cora in Kroatie - Reisverslag uit Zagreb, Kroatië van Cora - WaarBenJij.nu Cora in Kroatie - Reisverslag uit Zagreb, Kroatië van Cora - WaarBenJij.nu

Cora in Kroatie

Door: Cora

Blijf op de hoogte en volg Cora

27 September 2011 | Kroatië, Zagreb

De komkommertijd. Meneer van Dale vertelt ons dat dit een periode is waarin weinig gebeurt op politiek vlak. Veelal vindt de komkommertijd plaats in augustus, omdat politici op vakantie zijn. Mijn persoonlijke komkommertijd vindt plaats in wat ik mijn persoonlijke zomer kan noemen. Ondanks dat de colleges inmiddels -goddank- begonnen zijn, is er op het vlak van de politieke betrekkingen van Cora weinig te melden.

In het weekend van 17-18 oktober vertrok ik samen met een delegatie Erasmusstudenten, die allen de komkommertijd wilden ontlopen, naar het Balatonmeer. Eigenlijk is de term 'Balatonmeer' een pleonasme omdat de laatste lettergreep 'meer' in het Hongaars betekent, maar voor het verhaal houd ik het bij Balatonmeer.

Het Balatonmeer dus, het grootste meer van Midden-Europa, dat zich slechts op anderhalf uur rijden van Pecs bevind. Een paar van mijn mede Erasmusstudenten hebben een of twee ouders die van origine Hongaars zijn, waardoor zij goede banden met het land hebben. De jongen die het tripje naar Balaton organiseerde is een Duitser van Hongaarse komaf, wier familie een huisje aan het meer heeft. Zodoende was de overnachting makkelijk geregeld: 22 mensen, in een eengezinswoning. De komkommertijd zette zich echter enigszins voort aan het meer: het gehele weekend heeft bestaan uit zwemmen, zonnebaden en 's avonds spelletjes spelen. Als het dan toch komkommertijd is, kan je er maar beter iets leuks van maken.

Maar, zoals mijn broer gedurende zijn verblijf in Jordanie allerlei uitstapjes heeft gemaakt, voelde ik mijn reizigersbenen inmiddels kriebelen. Het fijne van student-zijn is dan zeker flexibiliteit. Afgelopen woensdag werd ik uitgenodigd om mee te gaan naar Kroatie; vrijdag zat ik in de auto. De delegatie Erasmusstudenten was enigszins verdeeld: 10 gingen er eerst naar Zadar, een kustplaats in het zuiden van het land; de andere 5 (waaronder ondergetekende) gingen eerst naar de hoofdstad, Zagreb.

Over Zagreb ben ik meer dan gemiddeld positief. Deze stad heeft eigenlijk alles dat wordt verwacht van een Europese hoofdstad: grote parken, barokke kerken, renaissancistische kantoren en brede wegen. Op elk pleintje, in elk park, en op elke hoek van elke straat zijn er bandjes te vinden die de straten voorzien van warme welkome muziek. Met mijn internationale gezelschap (Pools/Duits, Belgisch/Duits en twee Letten) heb ik een bijzonder aangename avond en nacht in Zagreb beleefd. Voor mijn gevoel was ik nog altijd op vakantie.

De volgende dag gingen wij naar Plitvice, het beroemde nationale park van Kroatie. Omdat de rit van Zagreb naar het dorpje van ons hostel nog enkele uren in beslag nam, hebben wij de eerste dag het ervan genomen: van dorpje tot dorpje reden wij; zonder haast, zonder enige verplichtingen, en met de zon schitterend aan de hemel. Deze avond voegde de andere 10 van het internationale gezelschap (6 Litouwers, 3 Duitsers en 1 Fransman) zich bij de club, waarmee we ons alleen nog maar konden bestempelen als 'Erasmus' of als 'Europeaan'.

De volgende morgen vertrokken we met 3 auto's naar het park. En hoewel ik geen fan ben van de gevleugelde uitspraak, ben ik er stellig in: "Je hebt Kroatie pas echt gezien, als je de meren van Plitvice hebt aangendaan." De schoonheid van deze meren is haast niet in foto's uit te drukken (en toch ga ik dat proberen, en hoop ik dat jullie allen jaloers zijn). Van de verschillende wandelroutes kozen we een route die 5 tot 6 uur zou duren, en ons langs allerlei mooie vergezichten, blauwe meren en beboste heuvels zou leiden. Na voltooiing van deze route hebben we met een deel van de delegatie nog snel de grote waterval van Plitvice, en tevens de grootste waterval van Kroatie bezocht.

Vol energie van de fijne wandeling en het mooie uitzicht gingen we weer naar huis. Maar, met 3 auto's 500 kilometer achter elkaar aanrijden blijkt nog altijd een opgave. Na een uur waren wij de anderen al kwijt, maar aangezien onze chauffeur Fiona een TomTom heeft was dit niet zo'n probleem. Uiteindelijk bleek het maar goed ook: waar wij om 10 uur weer in Pecs waren, waren de anderen verdwaald geraakt, en keerden pas rond half 1 terug. Een lange dag, met veel ervaringen, en erg mooie foto's. Ik kan iedereen, jong en oud, adviseren om naar Plitvice te gaan: het is een adembemende trekpleister.

Inmiddels ben ik weer terug in de komkommertijd, maar nu wel met een geweldig gevoel. De vakantie zit nog steeds in de bol, en ik kijk reikhalzend uit naar een van de volgende avonturen die ik beleven zal!

• 27 September 2011 - 14:28

Kim:

Gelukt, ben jaloers na het zien van de foto's van de meren! Veel plezier nog in de komkommertijd of is die nu voorbij? X

• 27 September 2011 - 14:36

Antonie:

Dat water is inderdaad erg mooi!

• 27 September 2011 - 14:43

Tessa:

Keures, ook ik ben jaloers! Wat een mooie foto's, en je verhaal klinkt heerlijk. Hier wordt het langzaamaan Koud (jawel, met hoofdletter). Geniet nog even van de zon en de laatste komkommers!

• 27 September 2011 - 16:17

Annemieke:

OVO JE ZAGRAB <3 Super leuk je avontuurlijke uitstapjes :D

• 27 September 2011 - 16:52

Mama:

Ik zie het al: een mooi land; daar moeten wij ook eens naar toe met vakantie! Misschien volgend jaar?

• 27 September 2011 - 20:19

Papa:

Met zo'n komkommertijd zit je wel goed en hoe zal het dan wel niet op de toptijden zijn? Ik zou in ieder geval wel even willen ruilen! Mooie foto's van een land waar je eigenlijk niet veel van af weet maar wel de moeite waard is.

• 28 September 2011 - 09:42

Henk:

Awesome ^^ jaloers enzo:P

• 28 September 2011 - 12:26

Amanda:

Suuupertof Cora en idd Plitvice lijkt supermooi :)

Verslag uit: Kroatië, Zagreb

Half jaar Hongarije

15 Januari 2012

Een onverwachte wintersport

28 December 2011

Even in het Westen

08 December 2011

Als de berg niet naar Mohammed komt

28 November 2011

Peter Pan in Nooitgedachtland

14 November 2011

Over de helft
Cora

Cora V., Nederlander, European, en wereldreiziger in spe. De afgelopen jaren heb ik mij tijdens mijn studie steeds meer gericht op de politieke, historische, culturele en sociale situatie in Oost-Europa. Mijn focus ligt voornamelijk op Hongarije, de vreemde eend in het voormalige Warschaupact. Om die reden ben ik, na het schrijven van mijn scriptie over de Hongaarse opstand van 1956, een half jaar in Hongarije gaan studeren. De ervaringen daarvan staan in mijn eerste reis 'Half jaar Hongarije', weergegeven. Hongarije was een grote ommekeer voor mij: ik was de afgelopen jaren steeds meer opgezogen geraakt in mijn studie, en het semester in het buitenland was enerzijds een detente in deze inspanning, anderzijds stond het aan de wieg van mijn verdere specialisering. Met de kennis die ik tijdens mijn bachelor en tijdens het semester in Hongarije heb gedaan, ben ik aangenomen voor een stage aan de Nederlandse ambassade in Boekarest, Roemenie, waar ik mij voornamelijk bezighoudt met de Hongaarse minderheid in het land. Mijn reisverslagen presenteren een beeld van mijn leven in het buitenland: mijn studie/stage, vrije tijd, mijn inzichten en natuurlijk de ontwikkeling die ik doormaak. Het doel van dit weblog is met name mijn familie en vrienden op de hoogte te houden van mijn belevenissen. De ervaringen die ik heb zijn persoonlijk van aard, impressies zijn slechts een representatie van mijn mening; dit weblog is niet bedoeld voor discussies, meningsverschillen of ander gedoe. Het is een persoonlijk verhaal, voor mensen die geinteresseerd zijn.

Actief sinds 22 Aug. 2011