Vooroordelen, Verenigingen en Verjaardagen - Reisverslag uit Pécs, Hongarije van Cora - WaarBenJij.nu Vooroordelen, Verenigingen en Verjaardagen - Reisverslag uit Pécs, Hongarije van Cora - WaarBenJij.nu

Vooroordelen, Verenigingen en Verjaardagen

Door: Cora

Blijf op de hoogte en volg Cora

13 September 2011 | Hongarije, Pécs

Terwijl Nederland nog steeds door een herfstachtige zomer wordt geterroriseerd, waardoor mijn ouders een lekkage hebben, en mijn roeivereniging vroegtijdig het introkamp moest afblazen, is het in Hongarije nog altijd zomer.

Hoewel de zon en alle vrije tijd mij goed bevallen, begint het bij mij een beetje te kriebel. Al twee weken heb ik een 'verlengd vakantiegevoel'. Het voelt alsof ik elke dag op het punt sta om naar huis te gaan, en uiteindelijk niet naar huis ga. Dit gevoel heb ik waarschijnlijk omdat mijn colleges nog steeds niet zijn begonnen. Morgen begint de cursus Hongaarse Cultuur en Literatuur, gevolgd door de Hongaarse taalcursus. Ik hoop dat na morgen dit gevoel weg is, ik wil namelijk erg graag beginnen met college.

Deze week heeft naast vakantiegevoelens in het teken gestaan van orientatie. De afgelopen dagen heb ik met enkele docenten rond de tafel gezeten om de lessen te bespreken. Er zijn 4 geschiedenisstudenten, en daarnaast nog een aantal studenten die vakken bij geschiedenis volgen. Het clubje studeren waar ik tijdens college mee omga is klein, iets dat mij prima bevalt.

Naast studie en wat culturele uitstapjes zoals een rondleiding door Pecs, hebben de Erasmusstudenten inmiddels ook kennis gemaakt met EPIC, de internationale studentenvereniging. EPIC organiseert allerlei culturele uitstapjes, gezellige avonden en bijzondere evenementen. Woensdag geven de studenten van EPIC een presentatie over Hongarije; in de weken die volgen moeten studenten van verschillende nationaliteiten hun land presenteren, inclusief nationale gerechten. Een dezer maanden voer ik mijn medestudenten waarschijnlijk Old Amsterdam, Pepernoten en Ewrtensoep!

Nu ik hier al twee weken ben, kan ik mij niet beter op mijn plek voelen. Toen ik uit Nederland vertrok was ik erg bang dat ik thuis zou missen, mij hier niet op mijn plek zou voelen en dat ik in Hongarije eenzaam zou zijn. Inmiddels kan ik zeggen dat geen van deze gevoelens zijn uitgekomen.
Vooroordelen over mijn kamergenote zijn volledig weg: ze is erg aardig en doet haar best beter Engels te spreken. Een van de Spaanse meisjes is gisteren 25 geworden, en de hele flat was uitgenodigd voor een feestje. Aan gezelligheid kom ik dus niet tekort. Ik voel me hier welkom, geliefd, en volledig op mijn plek. Ik kijk erg uit naar de maanden die komen. Natuurlijk houd ik iedereen via mijn weblog op de hoogte. Voor nu: over en uit, of zoals ze hier zeggen: Sziasztok!

• 13 September 2011 - 20:16

Jan V V:

Klinkt gaaf allemaal. Keep on going babe!

• 13 September 2011 - 20:26

Laura V. C.:

Fijn dat je het zo naar je zin hebt Cora! Hou ons op de hoogte met je verhalen! :)

• 13 September 2011 - 20:37

Papa:

Wat fijn dat alles gaat zoals je gehoopt hebt. Als nu nog de colleges en de talencursus goed bevallen zit je helemaal ok en wordt het een fantastische tijd die om is voor je het in de gaten hebt!

• 14 September 2011 - 10:05

Mama:

En al weer zo'n gezellig verhaal! Ik ben jaloers op je vanwege het mooie warme weer. Ondanks de slechte zomer heb ik toch de meeste maandagen en woensdagen kunnen tennissen en scheen net vaak op dat moment toch even de zon. Gisteren was ik bij Carla en hoorde daar ook al het verhaal van de ingestorte tent bij het Orca weekend (Jurriaan is er lid geworden, hij doet nu ook een master in U.).Ik ben benieuwd hoe het je vergaat op de talencursus en hoe je colleges bevallen en niet te vergeten de strategic management course morgenavond.

• 15 September 2011 - 13:34

Amanda:

Supertof Cora van Mora, nog veel plezier, maargoed dat komt toch allemaal wel goed ;)

Verslag uit: Hongarije, Pécs

Half jaar Hongarije

15 Januari 2012

Een onverwachte wintersport

28 December 2011

Even in het Westen

08 December 2011

Als de berg niet naar Mohammed komt

28 November 2011

Peter Pan in Nooitgedachtland

14 November 2011

Over de helft
Cora

Cora V., Nederlander, European, en wereldreiziger in spe. De afgelopen jaren heb ik mij tijdens mijn studie steeds meer gericht op de politieke, historische, culturele en sociale situatie in Oost-Europa. Mijn focus ligt voornamelijk op Hongarije, de vreemde eend in het voormalige Warschaupact. Om die reden ben ik, na het schrijven van mijn scriptie over de Hongaarse opstand van 1956, een half jaar in Hongarije gaan studeren. De ervaringen daarvan staan in mijn eerste reis 'Half jaar Hongarije', weergegeven. Hongarije was een grote ommekeer voor mij: ik was de afgelopen jaren steeds meer opgezogen geraakt in mijn studie, en het semester in het buitenland was enerzijds een detente in deze inspanning, anderzijds stond het aan de wieg van mijn verdere specialisering. Met de kennis die ik tijdens mijn bachelor en tijdens het semester in Hongarije heb gedaan, ben ik aangenomen voor een stage aan de Nederlandse ambassade in Boekarest, Roemenie, waar ik mij voornamelijk bezighoudt met de Hongaarse minderheid in het land. Mijn reisverslagen presenteren een beeld van mijn leven in het buitenland: mijn studie/stage, vrije tijd, mijn inzichten en natuurlijk de ontwikkeling die ik doormaak. Het doel van dit weblog is met name mijn familie en vrienden op de hoogte te houden van mijn belevenissen. De ervaringen die ik heb zijn persoonlijk van aard, impressies zijn slechts een representatie van mijn mening; dit weblog is niet bedoeld voor discussies, meningsverschillen of ander gedoe. Het is een persoonlijk verhaal, voor mensen die geinteresseerd zijn.

Actief sinds 22 Aug. 2011